Oh Deer Bakery, Praha

   Je to sotva pár dní (zhruba čtyři týdny), co se v Praze objevil fenomén. Je dozlatova usmažený, decentně křupe a svou sladkou náplní vás pohladí na duši. Cronut. Tedy ne přímo cronut, ten název si pantentoval jeho newyorský vynálezce Dominique Ansel, který se rozhodl ve jménu cukrářského pokroku spojit legendární americký donut s ikonickým francouzským croissantem. V New Yorku se na něj dodnes stojí dlouhatánské fronty. Jeho blízkého příbuzného, tedy donut z croissantového těsta - počeštěně croblihu, si dnes můžete dopřát i v Praze, a to ve vinohradském minibutiku Oh Deer Bakery. 

   Přiznám se bez mučení. Jedno všedno ráno jsem tam spěchala seč mi síly stačily, měla jsem půl hodinovou prodlevu před pracovním brunchem. Pražské tramvaje se mi to snažily trošku znepříjemnit, ochotně mi poskytly dostatek prostoru, ať si své kalorické rozhodnutí rozmyslím, ale nevzdala jsem se a před křupavý obchod jsem skutečně dorazila. Drobná výloha dnem i nocí vítá návštěvníky do drobného obchůdku. Uvnitř stojí jen nevelký pult a na zdi cosi, co zůstalo z jelena. Celý prostor přiváděly k dokonalosti tři druhy kulatých smažených laskomin, kterým sekundovalo brownies.

   Z krátkého rozhovoru s mladíkem za pultem, tak nějak tuším, že to musel být nadšený majitel, jsem bleskurychle vyzvěděla, že každý den pečou pouze tři přítomné druhy croblih. Ve výloze trůnily croblihy s polevou z burákového másla plněné marmeládou, croblihy s malinovou polevou a citronovou náplní s mascarpone a napotřetí croblihy s čokoládovou polevou, posypem ze sušenek Lotus a náplní ze slaného karamelu. Sami asi uznáte, že výběr byl enormně náročný. Pod tíhou okamžiku mé nervy nevydržely. Požádala jsem pána za pultem, aby mi zabalil všechny...

   Dostala jsem je do dortové krabice, kterou elegtantně zapečetila humorná jelení nálepka a vydala jsem se vstříc nehostinnému světu - tomu na druhé, chladné a upršené, straně výlohy. Croblihy jsem pečlivě střežila celý den, abych se mohla večer podělit se svou drahou polovičkou. Posledních pár kilometrů mi však dávaly solidně zabrat. Jakmile jsme ale konečně dorazili domů a já je vyskládala na talíř, začala jsem se teprve kochat.

   Ležely předemnou na talíři a byly tak skutečné, tak voňavé, tak křehké. Světe div se, fantastické zůstaly i po prvním, druhém a třetím kousnutí. Všechny. K dostání jsou ručně dělané, domácí, maximálně poctivé, z kvalitních surovin a dělané s láskou. A je to na nich poznat. Po donutech tučné, syté a dozlatova usmažené, po croissantech křehké, křupavé a s lístkovaným srdíčkem. Bylo ti cítit s každým jedném soustem. Nejdříve to jemně křuplo a pak se na jazyku rozlila absolutní blaženost.

   Malinovo citronová crobliha byla lehce osvěžující. Sladká poleva perfektně doplňovala nakyslý krém uvnitř, jemné těsto dvojici dělalo úžasný doprovod. Buráková crobliha s marmeládou mě dostala do kolen vyladěným kontrastem. Po arašídovém másle lehounce slané poleva a těžce intenzivní marmeláda ukrytá uvnitř spolu dokonale hrály. A ta karamelová s čokoládou, ta byla vrcholem sladké dekadence, pozemský ráj pro milovníky sladkostí. Klasika v netradičním podání s hebounkým karamelovým krémem byla zalitá čokoládovou polevou s lehce oříškovým tónem, na které sem tam prokřupl drobeček Lotusky. Ideální množství náplně rovnoměrně rozmístěné v pečivu zalitém akorátním množství polevy. Na třetí.

   Potřebuje to snad ještě další komentář? Protože já jsem zkrátka přesvědčená, že jestli se jen trochu vyžíváte ve sladkostech, tyhle chuťové orgie prostě musíte zažít. Ale pospěšte si, než předvedou další dvě příchutě, to se vám bude vybírat ještě hůř!

Oh Deer Bakery
Bělehradská 1019/62
Praha 2 - Vinohrady
120 00

Komentáře